[LCWO LOGO]  

Login

User name:
Password:


Language
Български Português brasileiro
Bosanski Català
繁體中文 Česky
Dansk Deutsch
English Español
Suomi Français
Ελληνικά Hrvatski
Magyar Italiano
日本語 한국어
Bahasa Melayu Nederlands
Norsk Polski
Português Română
Русский සිංහල
Slovenščina Srpski
Svenska ภาษาไทย
Türkçe Українська
简体中文
Who is online? (19)


Discussion forum for user group: A63

Thread: Progressie PF5T

Back to the Forum

AuthorText


Posted: 2010-12-21 13:50
Frank,
Zit er progressie in? Klinken de letters nog als een brij of kun je ze al onderscheiden?


Posted: 2010-12-21 21:12
Hi,
Ja het gaat wel. Les 2 was heel goed te doen met 18wpm/15eff. Natuurlijk komt na een kwartiertje oefenen de vermoeidheid om de hoek kijken en ontstaat er "Brij"..
Inmiddels ben ik tevreden genoeg en ben ik begonnen aan les 3. Da's vier letters uit elkaar houden. Bij "Frisse" start heb ik nog altijd een foutpercentage van ongeveer 20 procent :-( Ik hoop dat komende dagen te kunnen verbeteren. Maar ik houdt stug vol en zit gemiddeld 2 a 3 keer per dag een kort momentje een paar reeksjes te oefenen op 18wpm/13eff. Zodra dat goed gaat ga ik ermee naar 18wpm/15eff. Jij blijft voorlopig LCWO gebruiken om je vaardigheid "op peil" te houden?


Posted: 2010-12-21 23:26
Nou ik doe af en toe wat woord trainingen en dan woorden van maximaal 6 letters. Deze probeer ik dan in zijn geheel te nemen en dan pas intypen. Dat gaat aardig. Daarnaast wil ik proberen wat verbindingen te gaan maken, the real work.
Tot gisteren kon dat nauwelijks, omdat ik alle televisiekanalen platgooide op de tv beneden als ik op 80 begon te seinen. Zelfs met 500 mwatt.
Gisteren ben ik er mee bezig geweest en het bleek onze antenneversterker die het kabelsignaal opkrikt te zijn. Die ging van die 3,5 mhz helemaal van zijn sokken. Ik heb nu op de coaxuitgang van de kabel die naar boven gaat een spoel parallel gezet over de uitgang. Weg storing, zelfs met 100 watt. Ook op 40 gaat het goed, maar dan begint mijn PC in mijn kamer wel wat raar te doen. De aarding boven in de mast is nog niet goed, maar het is nu niet bepaald weer om daar wat aan te doen.

Succes met oefenen, regelmatig korte blokken, dat schijnt het best te werken.


Posted: 2011-03-11 08:34
Frank, blijven oefenen he! Dat is de enige manier...


Posted: 2011-03-13 09:34
Ja, ik zit nu in les 4. Het verhaaltje dat ik hierboven schreef over les 3 is nu ook weer exact van toepassing... Alleen ben ik ondertussen wel een les opgeschoven! Les 3 ging uiteindelijk goed genoeg, maar het is me daar niet 1 keer gelukt alles 100 procent goed te nemen.. Is dat belangrijk? Na 3 keer een 90 procent score en een goed gevoel erbij ga ik door naar de volgende les. Hopelijk snel naar les 5, maar ik denk dat ik misschien nog een maandje zit in les 4.... (en ik doe al geruime tijd de snelheid op 20wpm/15eff)
[deleted]

Posted: 2011-03-16 13:05
Frank,

Als je wat jij doet, per les de effectieve snelheid opvoert dan eindig je uiteindelijk op 20/20 MAAR

a) je loopt groot risico op frustratie en opgeven omdat het veel langer duurt voor je de opgedane vaardigheid kunt gebruiken (dan dien je immers het hele alfabet te kunnen gebruiken) In jouw geval moet je dan rekenen op 2000 oefeningen.

b) je hebt een enorme terugval bij elke volgende les omdat er een vreemd karakter bijkomt.

Het beste is wat de profs adviseren 20/10 Of je 20 neemt of 25 of 15 dat maakt in de leertijd nauwelijks uit. Die /10 betekent een letterspatie die hoort bij 10 wpm, die 10 maakt wel heel veel uit in de leertijd. want die bepaalt de tijd die je beschikbaar hebt om een ontvangen morseteken te decoderen. Maar de totale snelheid is dan pakweg 13, daar zijn eerder bijdragen over verschenen compleet met formules op deze website in het forum.
Doe je dan 20/10 dan heb je minder terugval bij een volgende les, en je eindigt na 40 lessen bij bruikbaar morse met je zender.

Je kunt na les 7 beginnen met words op deze website, dan kun je gelijktijdig beginnen met opnemen op het gehoor zonder schrijven. Eerst korte woorden later langere. Dat is de meest effectieve combinatie imho.

Veel succes. oftewel 55 (viele Punkten) Heb je mijn lezing gevolgd in Beetsterzwaag?


Posted: 2011-04-03 03:14
Hallo Wim,

Bedankt voor de suggestie.Tot nu toe kan ik het dagelijks oefenen nog steeds opbrengen. De punten die je bovenstaand noemt bij a en b herken ik wel; Het gaat inderdaad langzaam en bij de start van een nieuwe les is een behoorlijke terugval..
Ik kijk even hoe les 4 verloopt en zodra dat klaar is ga ik mijn werkwijze her-overwegen.
Bedankt voor die tip met Words.. ik maakte me al lichtelijk zorgen, immers: ik kan niet altijd een toetsenbord bij me hebben als ik CW op de band wil kunnen nemen. Ik wil het -net zoals vele Oldtimers dat kunnen- op gehoor kunnen nemen.

Ja ik was erbij in Beetsterzwaag. Ik heb ook met belangstelling je artikel over Kujer2 gelezen in Electron. Ik ben niet zo'n held met logische schakelingen en programmeerwerk, maar ik vind de toepassing ervan in je projecten slim bekeken!

73' Frank

Back to the Forum

You must be logged in to post a message.