[LCWO LOGO]  

Login

User name:
Password:

Language
Български Português brasileiro
Bosanski Català
繁體中文 Česky
Dansk Deutsch
English Español
Suomi Français
Ελληνικά Hrvatski
Magyar Italiano
日本語 한국어
Bahasa Melayu Nederlands
Norsk Polski
Português Română
Русский සිංහල
Slovenščina Srpski
Svenska ภาษาไทย
Türkçe Українська
简体中文
Who is online? (20)

Discussion forum for user group: A63

Thread: leren op lagere snelheid

Back to the Forum

AuthorText

Posted: 2010-12-10 11:11
Ik hoor van mensen dat ze het leren met een lagere snelheid, minder dan 20wpm, willen doen.
Het algemeen advies, van mensen die het kunnen weten, is : LEER NIET OP EEN LAGERE SNELHEID !!!!!
anders moet je later je hersens opnieuw trainen voor de juiste snelheid, kortom je begint bijna opnieuw !
Succes iedereen, ik begin binnenkort ook met de lessen. 73 PD2PC Patrick

Posted: 2010-12-13 08:56
Ehh.. dat klopt allemaal wel maar het is wellicht handig te vermelden welke snelheid; de tekensnelheid of de effectieve snelheid.
Het is behoorlijk pittig voor een beginner om 3 verschillende letters op tijd van elkaar te onderscheiden op, zeg 18 woorden per minuut (eff.) De tekensnelheid van 18wpm valt echter heel gemakkelijk te nemen, sterker nog: als de tekensnelheid op 22 a 25 wpm staat klinkt het allemaal heel herkenbaar als CW wat je ook op de amateurbanden hoort.. Een letter wordt een klank en da's juist de bedoeling!

Om toch op een redelijke manier telkens een beetje vooruitgang te boeken doe ikzelf een effectieve snelheid die ik nog net kan nemen (nadat ik eerder 90 procent goed had op een lagere eff. snelheid) en daarbij zet ik de tekensnelheid 2 a 3wpm hoger. Met andere woorden: "Zo gering mogelijk de Farnsworth methode toepassen".
Ik zit nu (13 dec 2010) op 18wpm/15eff in les 2 nadat ik eerst een hele tijd goede scores haalde met -voor mij- gemakkelijke 18wpm/12eff...
Maar ik geef toe: het is en blijft lastig en vandaar dat ik er al tientallen pogingen op heb zitten..
Ik ben benieuwd naar wat voor methode's jullie toepassen en of het werkt.

Posted: 2010-12-13 13:21
Ik heb een vergelijkbare methode toegepast. Natuurlijk had ik al wat bagage van 20 jaar geleden toen ik het examen op 12 wpm had gehaald.
Ik ben zelf op 20/20 wpm begonnen met les 1. Uiteindelijk heb ik ruim 900 lessen verbruikt.

Daarbij moet ik wel melden dat ik de oefeningen elke keer blind direct ingetypt heb. Gelukkig kan ik al enige jaren blind typen en dat ook een stuk sneller dan dat ik ooit schrijven kan.

Op zich ging dat voorspoedig en kon ik met een maand of twee me redelijk redden met code groepen met alle cijfers en letters. Wat echter een nadeel is, is dat ik me op die manier een oor-naar-hand automatisme heb aangeleerd. Zodra er echte woorden of tekst geseind werd, ga ik onbedoeld steeds in gedachten meelezen en meedenken. Daardoor word ik afgeleid en ben je meteen weer een aantal letters kwijt.

Voor nu zou ik aanbevelen om inderdaad op 18/15 en straks 18/18 te oefenen. Dan letter per letter erbij als je een paar keer boven 90% komt.
Nadat je bij les 40 bent gekomen zo snel mogelijk gaan oefenen met echte tekst. Ik ben te lang met codegroepen doorgegaan.

Overigens heb ik zojuist voor het eerst even meegemaakt dat ik genomen tekst eigenlijk intypte zonder dat ik de letters echt hoorde. Het ging vanzelf. Grappig genoeg schrok ik daar zelf steeds zo van, dat het meteen weer weg was. Je weet even niet wat je overkomt.

In ieder geval denk ik dat ik even heb kunnen snuffelen aan hoe het straks 'bijna vanzelf' moet kunnen gaan.

Patrick, ik weet niet of je al begonnen bent, maar ik wens jullie beiden heel veel succes.

Maak even je profiel 'public' dan kunnen anderen je volgen en supporten bij dips, die geheid gaan komen.

go for it..

Posted: 2010-12-13 14:10
Okee bedankt voor de tips Alex! Ja ik vrees dat ik in de toekomst tegen een probleem aan loop, namelijk dat ik niet blind kan typen. M.a.w: wie dat WEL kan heeft een belangrijke voorsprong!
Leuk dat je meedoet & meeleest.

On the other side: Door veel (snelle) CW te oefenen wordt de typvaardigheid steeds beter en train ik dus tegelijkertijd 2 skills.. HI

In hoeverre lukt het jou dan (Alex) om "in je hoofd" op te nemen?? Dat zie ik die oldtimers en ex-marine-telegrafisten allemaal doen.. Dat komt vanzelf na voldoende ervaring neem ik aan?

Posted: 2010-12-13 22:36
Dat valt mij nog zwaar. Korte woordjes in engels en nederlands pak ik inmiddels wel op. Die hoor je als deuntje en dan weet je wat het betekent, je vertaalt het niet meer.

Maar ik moet nog veel bewuste hersencapaciteit gebruiken om karakters te decoderen. Daardoor vergeet ik al snel welk karakter ik daarnet gehad had en kan ik dus nauwelijks deze tot woorden samenstellen. Ik hoop van harte dat me dit in de toekomst gaat lukken, aangezien ik niet altijd afhankelijk wil zijn van een toetsenbord. Het schijnt inderdaad met voldoende ervaring vanzelf te gaan. Nu ik korte woordjes herken denk ik dat dat inderdaad steeds meer gaat worden.

Zoals user 'test' in het andere thread in deze groep al aangaf, probeer niet twee dingen tegelijk te leren. Het is al lastig genoeg zonder ook nog eens typen te moeten oefenen.
Dan kun je beter met pen en papier werken.

Mijn grootste euvel is nog plankenkoorts. Ik heb nog nauwelijks echte qso's gemaakt en zodra er iemand retour komt klap ik snel dicht. Dat is het ergste probleem op dit moment.

Posted: 2010-12-14 20:12
Zojuist een eerste CW qso met engeland gemaakt. Wel wat zenuwen, maar toch goed gelukt.

I'm happy....

Posted: 2010-12-15 08:34
Mooi. Ja nuttig verhaal van user "test". Ik houd nog even het keyboard erbij omdat ik wel vooruitgang boek. Als een (deel van) een reeks is geweest en ik heb het nog niet allemaal genoteerd dan lukt het me vaak aardig nog 3 karakters achteraf correct in te voeren. M.a.w: ik kan vrij vlot met bekende tekens een rijtje onthouden en later invullen.. Meestal, soms wil het gewoon niet want de trein dendert inmiddels natuurlijk door...

Hopelijk blijf je nog een tijdje op LCWO.net en verdwijn je niet meteen in CW pile-ups HI.

Back to the Forum

You must be logged in to post a message.