Author | Text |
Posted: 2010-11-30 21:39 | Welkom! Na lange tijd is nu een begin gezet met de start van de CW-training door A63 leden. Frans PA1NHZ wilde al tijden iets opzetten en Frank PF5T heeft nu een eerste stap gezet via LCWO. Iedereen succes!
|
Posted: 2010-12-02 12:03 | Hoi Frankt,
Leuk dat je gestart bent met CW. Ik ben van de zomer tijdens de vakantie ook weer enthousiast geraakt en ben aan het afstoffen geslagen. In training gaat het nu aardig, maar een echt QSO voeren is toch wel wat anders...
Succes!
Alex - PA1FOX (Die van het VPK, die met ATV liep te sjouwen...)
|
Posted: 2010-12-02 21:57 | Hoi Alex,
Leuk je zo on-line te treffen. Ja je foto's staan ergens bovenaan in mijn on-line foto-album op franktalens.nl
Ik merk wel dat de PA1-ers hier een flinke voorsprong hebben. Jullie hebbem toch examen moeten afleggen in CW? Op welke snelheid werd dat geoefend?
Talk 2 you later, ik ga nog even oefenen!
Groet, Frank.
|
Posted: 2010-12-06 10:46 | Ja klopt, ik heb in '88 examen gedaan op 12 wpm.
Destijds heel veel met de VIC20 geoefend, uiteindelijk ben ik zo'n 3 maanden bezig geweest met elke dag wat oefeningen. Zoals bij bijna iedereen was het nemen het moeilijkste. Bij het examen werd ook eerst het nemen afgenomen en kreeg je al snel de uitslag. Iedereen die het niet gehaald had kon direct vertrekken. De overgeblevenen (minder dan de helft) hoefden 'alleen' nog maar te seinen en dat ging dan bij iedereen eingelijk wel weer goed.
Ik heb in het eerste jaar een paar verbindingen gemaakt, maar dat beviel niet goed. Daarna de sleutel in de rommelbak gegooid.
Afgelopen zomer kwamen de kriebels ineens weer opzetten en ben ik op zoek gegaan naar een methode om het weer op te frissen. Zo kwam ik op deze site uit. het heeft mij prima geholpen.
Ik ben direct rond de 18wpm met les 1 begonnen. Dus eigenlijk gewoon opnieuw gestart.
Het blijkt dus veel beter te zijn om direct op hoge snelheid te beginnen dan zoals wij vroeger op 5wpm aan het leren waren.
Ik ben nu regelmatig woorden aan het oefenen tussen 20 en 25 wpm en dat gaat met ups en downs.
Nog niet zo goed dat ik lekker verbindingen kan maken, maar dat komt hopelijk wel.
Alex
|
Posted: 2010-12-13 21:49 | Bable fish is an amazing tool.
Everything is easy to start, but proceeding requires personality. So we will see how the Dutch guys end up. PA1FOX did give proof to be one.
Decoding Morse by hand writing, typing and decoding in your head are 3 different mechanisms, you have to exercise them all.
Koch lesson: write what you hear and type it over for checking the results. Don't learn touch typing randomly during this course because you are missing shift key and a lot of special characters. Also (worse) finger position will be wrong. Use hunt and peck.
When you finish lesson 40, start asap with words in your own language. Copy by head is easier when you limit the word size to 4 or 5 characters.
Expect 700 exercises for 40 lessons all together.
gd luck
|
Posted: 2010-12-13 22:39 | I see, BableFish is ones friend.
Good tip about the short words for copying by head. Better look for real text containing short words, rather than loose words having no real meaning. Thinking too much is my problem right now.
|
You must be logged in to post a message.