[LCWO LOGO]  

Login

User name:
Password:


Language
Български Português brasileiro
Bosanski Català
繁體中文 Česky
Dansk Deutsch
English Español
Suomi Français
Ελληνικά Hrvatski
Magyar Italiano
日本語 한국어
Bahasa Melayu Nederlands
Norsk Polski
Português Română
Русский සිංහල
Slovenščina Srpski
Svenska ภาษาไทย
Türkçe Українська
简体中文
Who is online? (42)


Discussion forum for user group: A63

Thread: 2011 tot nu toe wat stil..

Back to the Forum

AuthorText


Posted: 2011-02-03 06:20
De laatste tijd is het wat rustig om me heen geworden. Ik ben in november 2010 gestart met oefenen en gaandeweg gingen steeds meer mensen meedoen. Het lijkt van korte duur te zijn geweest want ik heb veel van jullie niet meer gezien sinds het begin van het nieuwe jaar.
Kom op, CW oefenen is (volgens mij) een kwestie van dagelijs oefenen.. Op die manier heeft het ook nauwelijks impact op je dagelijkse overige verplichtingen en bezigheden.
Natuurlijk boek ikzelf niet snel genoeg vooruitgang... het schiet maar niet op; Maar iedere week gaat het een stukje beter en kom ik dichter bij de volende les. Zet hem op!!


Posted: 2011-02-05 09:57
Frank

Jij hebt de juiste aanpak. Dus niet een paar weken een uur per dag en dan stoppen want er is TV of een contest of tate Miep is jarig.

Elke dag een kwartier. Zo vroeg mogelijk doen als er iets tussenkomt kun je het dan dezelfde dag inhalen. Iedereen kan een kwartier per dag missen.

Je Koch lessen kun je allemaal afmaken op 10 wpm eff en daarna trachten de lettergap te vernauwen.

Ik denk dat data het beste is want anders ls je bij elke les tracht te vernauwen en dan pas verder gaan, gaat het langer duren en heb je dat je uiteindelijk 20/20 eindigt maar voor die tijd niks compleet had.

Ik vermoed dus dat eerst 40 lessen 20/10 te doen dan kun je op de band meekomen, met 12 tot 15 wpm, en daarna pas de snelheid gaan opvoeren naar n/n door woorden te oefenen. Een heel woord komt dan gevolgd door een spatie tot je het intypt.

Daarmee kun je dus ook copy by hed oefenen, zodat je morse neemt zonder hulpmiddelen puur op het gehoor.

Gewoon elke dag een kwartier, laat je niet ontmoedigen door de afvallers, je hebt het je kunt het.


Posted: 2011-02-05 20:21
Hey Frank,

Ik heb ook het gevoel dat er wat afvallers zijn hi.
Ik hou het nog steeds vol met zo nu en dan een breakje.
Oefen op 20/10 een paar lesjes van 2 min. per dag.
Kon elke week een teken extra pakken maar dat lukt nu niet meer. Kost steeds iets meer moeite met nieuwe tekens. Maar wat er ingestampt is gaat lekker.

73, Bert


Posted: 2011-02-07 09:02
Het viel me ook al op dat het hier zo stil was. Dat beloofde niet veel goeds. Maar het is fijn om te horen dat er nog druk geoefend wordt.

Misschien dat we tijdens het VPK al een CW verbinding kunnen maken, Frank?


Posted: 2011-02-08 07:14
Ehh,

Test user schrijft:
"Je Koch lessen kun je allemaal afmaken op 10 wpm eff en daarna trachten de lettergap te vernauwen."
Betekent dat dat je aanbeveelt eerst alle lessen (1 t/m 40) te doen op 10wpm eff. en daarna de hele rits nog een keer maar dan met een hogere eff. snelheid?
Ik oefen nu op 20/15. De voorlaatste les (3) ging aardig. Duurde wel honderd keer oefenen. Nu 1 klein *&%-lettertje erbij: de "E" en dan ene korte piepje zet me weer helemaal terug onderaan..

Het zal wat dat betreft niet meevallen iets te presteren op het VPK. Ja 1 ding wel: oefenen.. oefenen.. oefenen.. AGN? AGN? %##@! (HI) :-)


Posted: 2011-02-08 10:53
Frank,

je kunt beginnen met 20/10 en dan gedurende 40 lessen langzaam die 10 opvoeren naar 20. Les 1 dus 20/10 vanaf les 4 20/11 vanaf les 8 20/12.

Echter dan duurt het veel langer voor je bruikbaar kunt werken met het complete alfabet, dus beter is, om je motivatie vast te houden alle 40 lessen op 20/10 te draaien, dan kun je daarna op de band meekomen met 13 tot 15 wpm.

En dan kun je starten met words, net als FOX heeft gedaan. Niet eens echt nodig want als je veel met CW werkt neemt je snelheid ook vanzelf toe.

Succes, je kunt het, dus volhouden en niet teveel per dag want dan is de kans dat je afhaakt veel groter. En dat zou heel jammer zijn. 15 minuten is een goede keus. Het barst hier van de afhakers, voorkom dat dus bewust.

Back to the Forum

You must be logged in to post a message.