[LCWO LOGO]  

Login

User name:
Password:


Language
Български Português brasileiro
Bosanski Català
繁體中文 Česky
Dansk Deutsch
English Español
Suomi Français
Ελληνικά Hrvatski
Magyar Italiano
日本語 한국어
Bahasa Melayu Nederlands
Norsk Polski
Português Română
Русский සිංහල
Slovenščina Srpski
Svenska ภาษาไทย
Türkçe Українська
简体中文
Who is online? (18)


Discussion forum for user group: Norgesgruppen

Thread: Noen aktive?

Back to the Forum

AuthorText


Posted: 2016-05-13 11:19
Lurer på om det er noen nordmenn som er aktive her?


Posted: 2021-01-28 18:09
Ja, det tok sin tid da


Posted: 2021-02-07 17:06
Prøver å komme igang (igjen, for n-te gang med morse..)
20/10 WPM ...


Posted: 2021-02-07 19:30
Hvor langt har du kommet, og hvordan øver du?
Roter litt med Q Y C / her så måtte ta et steg tilbake. Lett å bli for ivrig å gå videre for raskt. Jeg startet for tre uker siden, øvd hver dag siden. Ikke så lenge om gangen.


Posted: 2021-02-08 12:07
Hei. Prøver å få til litt hver dag, med det blir noen tomme dager av og til. Begynt på leksjon 9 nå, T. Tror jeg kjenner disse hittil ganske godt fra tidligere forsøk, men forventer at det skal dra seg kraftig til seinere når det kommer til XYZ og tall mm.
Lærte i sin tid litt morse ved å telle prikker og streker, det er en ulempe nå kjenner jeg.. Men det er vel bare å stå på :)


Posted: 2021-02-08 20:21
Det er fint å se at flere prøver seg. Jeg har vel gått en lengre periode hvor jeg på en måte bare har gitt opp hele morsingen, men kjenner jeg meg selv rett, begynner jeg på igjen for å lære. Husker ikke helt nå i farta hvor langt jeg kom, men hadde sånn halveis kontroll på bokstaver og tall og noen spesialtegn. Men, jeg slet med tempoet. 20/10wpm er litt stress, men her tror jeg faktisk man bare må ta tiden til hjelp, samtidig som at man øver gjevnt og trutt.

LCWO er iallefall et supert verktøy for å lære morse.
Om det frister, så har jeg for en tid tilbake startet opp en server på Discord for amatørradio hvor alle som er radiointeresserte er velkommen. Om du føler for det er det bare å ta turen innom. Her er en kodelink:
https://discord.gg/FRFjQSQ

Her er det mulighet for å kanskje sette opp livetrening med CW over internett om man føler for det. Det er iallefall en av mulighetene på serveren.

Tanken er å ha en møteplass hvor man faktisk kan møte andre radiointeresserte og finne alt radiorelatert uavhengig av radioforholdene.


Posted: 2021-02-09 07:35
Hei, jeg sliter også med å løsrive meg fra å gjenta i hodet hva jeg har hørt. Leste på Morse Ninja (?) at det er et dårlig tegn, som en bør prøve å løsrive seg fra ved å øke farten. Hvis ikke vil en slite med å komme seg opp i fart over 10-13 WPM. Se https://morsecode.ninja/advice/index.html

Ellers er det ganske kjedelig å kun høre på kodegrupper, så jeg prøver å bruke litt Word Training her med 20/20. Eller lytte på Youtube f.eks fra nevnte over som har utallige filmer på Youtube en kan lytte til (Top 100 words osv). Det blir da bare 3-4 bokstaversord jeg klarer å få med meg enda.

Har holdt på i litt over tre uker så langt, men prøver å holde rutinen oppe med litt øving hver dag, typisk 20 minutter.


Posted: 2021-04-23 14:14
Hvordan går det med fremgangen til folket da?
Det siger sakte fremover her. Det hjalp å bli med på CW Ops-kurs, da er man en gjeng som holder på med det samme, og blir "tvunget" til å trene og følge med.

Back to the Forum

You must be logged in to post a message.